Jumaat, 8 Jun 2007

Kenyataan Media Mentol Jimat Elektrik - Suruhanjaya Tenaga


Assalamualaikum, Salam 1Malaysia


Suruhanjaya Tenaga (ST) sebagai badan kawalselia keselamatan elektrik di Malaysia ingin menarik perhatian pihak media dan pengguna berhubung dengan laporan berita pada 28 Februari 2007 oleh akhbar Berita Harian “Jangan Terpedaya Mentol Jimat Elektrik” dan NST “Not All Energy Saving Bulbs Do The Job”.

Ingin dimaklumkan bahawa fakta yang dikemukakan melalui laporan akhbar-akhbar berkenaan adalah tidak tepat dan dikhuatiri mengelirukan pengguna. Sila ambil maklum bahawa:

Fakta 1.

Mentol elektrik adalah BUKAN kelengkapan elektrik yang dikawal oleh Suruhanjaya Tenaga. Ianya tidak memerlukan sebarang perakuan kelulusan Suruhanjaya Tenaga dan/ atau sebelum dipasarkan di Malaysia. Suruhanjaya Tenaga tidak mengeluarkan sebarang pengesahan berupa pelekat kepada mana-mana mentol elektrik di pasaran. Maklumat terperinci mengenai kelengkapan elektrik yang diluluskan ST dan syarat-syarat kelulusan yang berkaitan boleh dilayari di laman web ST iaitu: www.st.gov.my (Approval of Electrical Equipment (Electricity Regulations 1994).

Fakta 2.

Suruhajaya Tenaga tidak pernah mengiktiraf mana-mana jenama mentol elektrik sebagai mentol elektrik yang mampu menjimatkan penggunaan elektrik. Ini bercanggah dengan laporan akhbar-akhbar berkenaan yang memaklumkan bahawa Suruhanjaya Tenaga hanya mengiktiraf jenama Philips dan Osram sebagai jenama mentol penjimat elektrik di Malaysia.
Pengguna seharusnya bijak dalam membuat pilihan sebelum membeli apa-apa kelengkapan elektrik. Mereka boleh berhubung dengan Suruhanjaya Tenaga sekiranya curiga dengan sebarang kelengkapan elektrik yang berada di pasaran.

Suruhanjaya Tenaga
28 Februari 2007
Untuk Maklumat Lanjut, hubungi:
Md Yuha Ismail (yuha@st.gov.my)/ Sueharti Mokhtar (sueharti@st.gov.my)
Unit Komunikasi Korporat
Tel: 03-26125505/ 506

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila....sila...sila tambah lauk..... :)

© Saiful Nizam Sarikin 2007 - 2012. All Copyright Reserved by Saiful Nizam Sarikin