Sabtu, 29 Mac 2008

"Earth Hour" di Malaysia


Assalamualaikum, Salam 1Malaysia

Sumber: Utusan Online

29 Mac 2008

MENARIK bukan? Program kesedaran yang asalnya hanya dibuat untuk satu bandar, kini telah berjangkit ke semua bandar-bandar utama seluruh dunia.


Dewan Opera House sebelum dan selepas digelapkan semasa Earth Hour tahun lepas.

"Tujuan utama Earth Hour ialah bagi menyampaikan keprihatinan penduduk dunia mengenai keperluan satu tindakan proaktif dilakukan bagi menangani isu pemanasan global. Earth Hour mengajak penduduk seluruh dunia untuk bergelap iaitu memadamkan semua lampu dan penggunaan barangan elektrik tepat pada pukul 8 malam waktu tempatan selama 1 jam."

Sana-sini kita sering terdengar mengenai isu perubahan iklim akibat fenomena pemanasan global. Namun apakah sumbangan kita sebagai penduduk bumi bagi mengurangkan pelepasan gas karbon dioksida, penyebab utama fenomena pemanasan global ini?

Dari senarai individu berdaftar dengan Earth Hour, 2,659 warga Malaysia telah membuktikan keprihatinan terhadap masalah pemanasan global.

Ini membolehkan negara menduduki ranking ketujuh senarai peserta teramai, iaitu hanya di belakang Amerika Syarikat, Kanada, Australia, United Kingdon, New Zealand dan India, meskipun diikuti rapat oleh Singapura.

Sebenarnya sesiapa saja boleh membantu mengurangkan pelepasan gas tersebut. Malah banyak perkara-perkara yang mudah dilakukan dalam kehidupan harian seperti mengurangkan penggunaan atau mematikan terus peralatan elektrik yang tidak diperlukan atau penggunaan mentol jenis jimat tenaga serta lain-lain sumber tenaga yang lebih bersih.

Jadi tunggu apa lagi, apa kata malam nanti kita beramai-ramai menyokong kempen Earth Hour dan lihat berapa banyak pengunaan elektrik negara yang berjaya dijimatkan.

Jadikanlah Earth Hour rutin hidup setiap hari, bukan setakat malam ini.

Lagi berita EARTH HOUR oleh Wan Sahara Ahmad Ghazali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila....sila...sila tambah lauk..... :)

© Saiful Nizam Sarikin 2007 - 2012. All Copyright Reserved by Saiful Nizam Sarikin