Jumaat, 25 April 2008

Kemalangan Jalanraya & Litar Pintas - Apa Kaitannya


Assalamualaikum, Salam 1Malaysia

Awal pagi 14hb lepas, +- pukul 1.50 pagi, berlaku satu kemalangan di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) dekat susur keluar ke Pandan Jaya/Cempaka. Apa pula kaitan kemalangan di MRR2 dengan blog elektrik ni?



Kemalangan telah menyebabkan berlaku litar pintas kepada pendawaian elektrik kereta tersebut, lalu menyebabkan kebakaran kecil di bahagian enjin. 

Walaupun kecil, kalau dah menyambar petrol, tak ke haru?

Cerita penuh; Masa aku dalam perjalanan balik dari Johor, aku antara yang terawal sampai tempat kemalangan itu. Pemandu masih terperangkap, pada masa sama kelihatan api menyala di bahagian enjin yang remuk. Sementara 2 pemuda bermotosikal keluarkan mangsa yang pengsan, aku bergegas ambil pemadam api mudah alih (CO2) dari kereta kancil (aku pinjam kereta mak mertua), seorang pemuda lagi ambil pemadam tu dan padamkan api (aku tak berani nak padam, hu...hu...hu...). 

Lepas api padam, aku pergi kat kereta tu, offkan kunci/suis lampu untuk elak litar pintas sebabkan kebakaran semula (berani la pulak....).

Alhamdulillah, semua selamat, mangsa masih bernafas, kadar kecederaan tidak diketahui. Bomba dah ambulan dihubungi untuk langkah berjaga-jaga. Trak penunda? 5 Minit lepas kejadian, dah ramai callman kerumun. Aku pun angkat kaki la.....

Apa yang perlu kita tahu dari peristiwa ini;
Litar pintas pada pendawaian kenderaan tidak kira ketika kemalangan atau tidak, boleh menyebabkan kebakaran. Apabila menyedari berlaku kebakaran pada kenderaan, offkan enjin dan semua suis. Padamkan kebakaran guna pemadam api jenis (CO2). Jika selamat, tanggalkan kabel dari terminal bateri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila....sila...sila tambah lauk..... :)

© Saiful Nizam Sarikin 2007 - 2012. All Copyright Reserved by Saiful Nizam Sarikin