Ahad, 27 April 2008

Pengeluar Kabel Dasar Laut Jepun Dan Itali Rancang Bina Kilang Di Sarawak


Assalamualaikum, Salam 1Malaysia

Sumber: Berita Harian

PUTRAJAYA: Satu usaha sama antara pengeluar kabel dasar laut Jepun dan Itali, merancang untuk membina sebuah kilang di Sarawak untuk memenuhi keperluan pasaran-pasaran Timur Tengah dan serantau, kata Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor, hari ini.Beliau tidak menamakan syarikat itu tetapi berkata, butiran terperinci mengenainya sedang diusahakan dan selepas itu kelulusan kerajaan akan diperoleh.



Gambar Hiasan: Kabel Dasar Laut

Shaziman berkata tidak ramai peserta dalam industri ini tetapi kedua-dua syarikat menunjukkan minat dalam projek berkenaan.Bercakap kepada pemberita selepas majlis perhimpunan bulanan dan penyampaian anugerah cemerlang kementeriannya di sini, beliau bagaimanapun menegaskan, terpulang kepada Sime Darby dan Tenaga Nasional untuk memutuskannya usaha sama itu kerana kedua-dua syarikat sudah diamanahkan untuk projek Bakun dan penghantaran tenaga elektrik itu.

“Ia adalah keputusan mereka. Tapi, apa yang ingin saya katakan ialah tidak ramai pengeluar yang terbabit dalam bidang khusus ini, iaitu menghasilkan kabel dasar laut dengan kapasiti tinggi,” katanya.

Shaziman yakin ia menguntungkan bagi mewujudkan sebuah kilang di dalam negara kerana ia kemudiannya boleh turut serta dalam projek Bakun dan pada masa yang sama memasarkan produknya ke rantau ini.Katanya, projek Bakun kini lebih 70 peratus siap dan dijangka menjelang 2009 atau 2010 untuk memindahkan kuasa ke Semenanjung.

Unit kepada Sime Darby Bhd, Sime Darby Power Bhd (SDP), yang membina bangunan Sistem Penghantaran Empangan Bakun-Semenanjung Malaysia bernilai berbilion ringgit, termasuk kabel dasar laut sepanjang 700km, dilaporkan sudah memanggil untuk tender pra-kelayakan.

Tender pra-kelayakan itu ialah untuk reka bentuk, menghasil, menguji, menyampai, pemasangan dan pelaksanaan bagi menghubungkan arus terus voltan tinggi (HVDC) antara loji kuasa empangan Bakun dan Semenanjung. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila....sila...sila tambah lauk..... :)

© Saiful Nizam Sarikin 2007 - 2012. All Copyright Reserved by Saiful Nizam Sarikin