Khamis, 1 Mei 2008

Selamat Hari Buruh!


Assalamualaikum, Salam 1Malaysia

Buruh atau Labour membawa maksud; Apa saja jenis pekerjaan

Penggajian Buruh atau Wage Labour pula; Seseorang pekerja menjual tenaga/kerja mereka manakala majikan pula membeli.

Jadi, dari pernyataan di atas, sesiapa yang bekerja dan mendapat gaji dari majikan, maka beliau adalah seorang buruh. Yang kerja kasar dah tentulah Buruh Kasar, yang kerja kat opis, Buruh......?

Hari Pekerja atau Hari Buruh menurut Wikipedia adalah satu nama untuk pelbagai cuti tahunan yang diraikan pada 1 Mei (atau dalam permulaan bulan Mei). Akan tetapi sebenarnya hari ini disebut juga sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang mana ia merupakan peringatan tentang kejayaan ekonomi dan sosial bagi pergerakan pekerja. 

Tarikh 1 Mei digunakan kerana pada tahun 1884, Persekutuan Persatuan Pekerja dan Buruh, yang diinspirasikan oleh kejayaan Parti Labour 1872 di Kanada, meminta lapan-jam waktu berkerja di Amerika Syarikat, dikuatkuasakan pada 1 Mei1886. Ini mengakibatkan mogok umum dan Mogok Haymarket tahun 1886, tetapi beransur-ansur juga di pejabat selama lapan-jam waktu bekerja.

Dua orang BURUH sedang melakukan kerja-kerja penyelengaraan am di  Bilik Suis Utama

Jadi sukalah aku pada hari ni mengucapkan Selamat Hari Buruh kepada semua buruh-buruh sekalian, terutamanya anak-anak buah yang bila disuruh buat kerja, ada je yang dibantah (gambar kat atas tu sebahagian dari mereka), tapi buat gak kerja. OK lah tu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila....sila...sila tambah lauk..... :)

© Saiful Nizam Sarikin 2007 - 2012. All Copyright Reserved by Saiful Nizam Sarikin